Tog jutra, te subote 28 avgusta, kiša je padaja u mojkovačkom kraju. Grmljavina je opominjala sve neoprezne. Bljesak munja je, na sumornom nebu , pokazivao ko se tu pita…. Lada  je razočano gledala kroz prozor. Bože,mislila je, želja će joj se ispuniti. Mislila je tako dan prije. Željela je avanturu a ona se, prije nego je i krenula,  završila u sobi mojkovačkog uglednog hotela „Serdar“. Usluga, sve je bilo u redu, ali je nebo mislilo drugačije.

Dan ranije, jutarnjim avionskim letom, Lada je iz Njemačke došla u Podgoricu. Sve je bilo isplanirano, dogovoreno sa ljudima koji znaju svoj posao. Željela je da raftingom prođe kanjon Tare. Par godina je sanjala o tome, ali poslovne obaveze nisu dozovljavale. Taksijem je došla do Mojkovca. U hotelu Sredar su je dočekali kao nekog rođenog. Hotel se, a tada smo je i vidjeli i pričali sa njom, nije pitao. Kiše i gromovi su rekli svoje.

-Evo , dugo planiram taj rafting Tarom. Bilo bi mi prvi put. Voljela bih da to bude onaj stari splav ali, mislim ili čujem, da toga nema više, rekla je tada Lada, spakovala se i otputovala za Njemačku. Namjeravala je da minulog vikenda proba ponovo, ali su poslovne obaveze bile jače od njene želje. Čekaće sledeće ljeto.

Lada na mostu na Tari ka Biogradskoj Gori

Priroda i ljudi

Nijesu samo Tara i njena želja za raftingom kroz njen kanjon spojili Ladu i Crnu Goru. Veza je mnogo jača i duže traje. Lada je proputovala pola svijeta, vidjela mnogo toga i – kupila stan u Podgorici!? Većina nas bi dala mnogo toga da ode u Njemačku, radi i  živi tamo, a jedna poslovna žena otud kupuje stan u Crnoj Gori.

-Zaljubila sam se u Crnu Goru. Rođena sam u Češkoj, radim u Njemačkoj a uživam u Crnoj Gori. Često vikendom sjednem na avion, dođem u Crnu Goru  i, zavisno od vremena, idem u planine ili na more. Kad izađem iz aviona zaboraviim sve poslovne i druge probleme u Njemačkoj i uživam. Staan sam kupila u Podgorici jer je blizu aerodrom, sve je blizu.  Htjela sam da imam svoj kutak, da ne razmišljam o hotelima i apartmanima, priča Lada.

Ona se za Crnu Goru nije odlučila nimalo slučajno. Tragala je za mjestom koje ima more, planine, jezera, čiste rijeke, netaknutu prirodu i dobru hranu. Sve je to našla kod nas, nakon što je uzduž i porijeko prošla čitav Balkan.

-Oduševila sam se. Sve što sam željela našla sam u Crnoj Gori, na tako malom prostoru. Odmah sam se zaljubila u ovu divnu zemlju.  Ko ne bi!? A i ljudi su me oduševili. Znaju da se opuste, ne misle samo na posao. Otvoreni su prema drugima, vole da se druže, da pričaju,  ljubazni su, srdačni, hoće da pomognu. Već imam ovdje dosta drugara i prijatelja. U Njemačkoj je to drugačije. Ljudi izgrade krug oko sebe i treba puno vremena da uđeš u to društvo. Češka je tu negdje između, kaže Lada.

Ladina treća kuća

Ona je prije pedesetak godina rođena na istoku Češke, u gradu Moravska Trebova od desetak hiljada stanovnika. Kad je odrasla otišla je u Njemačku. Prije 25 godina otvorila je Agenciju za osiguranje. Posla ima jer se u Njemačkoj mnogo toga osigurava. Zaradi se dovoljno i za putovanja, ako se malo štedi.

-O putovanjima sam počela da sanjam sa deset godina. Nakon što sam proputovala dobar dio Evrope, na prvo veliko putovanje otišla sam krajem prošlog vijeka u SAD. Tako je počelo ono pravo.  Bila sam u dva navrata, kroz humanitarne projekte u Brazilu. Radila sam kao stomatološka sestra. Vidjela sam u toj zemlji i sjaj i težak život. Bila sam u siromašnim krajevima. Ljudi su dobri, ljubazni ali im često hvali najosnovnije, poput medicinske zaštite i obrazovanja. Ima mnogo HIV-a. Tamo im je seks na prvom mjestu a ne paze se niti znaju. U Africi sam vidjela krajeve gdje ljudi ne znaju šta će sjutra da jedu. Bila sam i u Rusiji. U, recimo, Sankt Peterburgu se siromašno živi, iako taj grad ima svoj sjaj i čarolije, iznosi Lada utiske sa nekih od svojih brojnih putovanja, na koja ide sama ili sa drugaricom iz Njemačke, isto Čehinjom.

Karuc Skadarsko jezero

Ona misli da je život previše kratak za sve ono što bi željela da vidi.

-Zato se trudim da sad što više putujem. Sjutra kad odem u penziju, pitanje je koliko ću moći zdravstveno i zbog godina da sebi ispunjavam te želje. Sledeća zemlja koju bi željela da posjeti je Mongolija, vjerovatno narednog ljeta. U Crnu goru će, naravno, dolaziti uglavnom vikendom ali to više ne broji kao putovanje.

-Crna Gora je, na neki način, moga treća kuća. Prva je moj rodni grad a druga Njemačka. Znate kako, vikend, avion i eto mene par dana u ovoj divnoj zemlji, zaključila je Lada i dodala da je prosto čudi kako je moguće da se u Crnoj Gori koja sve ima dosta teško ži

Kačamak priganice i med

Osim prirode i ljudi, Ladu je u Crnoj Gori posebno oduševila hrana, i to ona nacionalna.

Imate sjanu kuhinju. Posebno volim kačamak, poparu, pitu domaću i priganice sa medom ili sirom, svejedno. Čujem da u Mojkovcu imaj jedan nacionalni restoran koji svim gostima nudi do podne priganice.  To kuća časti. Moraću da ga posjetim, ne sto su priganice besplatne, već što mii se doppada taj poslovni potez. Volim i ćevape a od kolača posebno trilece. Imate sjajnu kuhinju, kao i sve ostalo. Ovdje kod vas čovjeku preostaje jedino da uživa, kazala je Lada Kaske.

Piše: Ranko Ćetković

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite svoj komentar!